2012. június 12., kedd

Egy kis kitérő - Fuerteventura, Kanári-szigetek I.

Az elmúlt egy hétben nyaralni voltunk a kedvenc szigetcsoportunk egyikén, a Kanári-szigetekhez tartozó Fuerteventurán.  Nem tudunk betelni Spanyolország eme gyöngyszemeivel, sokféle aktív kikapcsolódásra van lehetőség, a szigeteknek változatos arca van és nem utolsó sorban, szinte minden időszakban jó itt nyaralni. Fuerteventura azonban nagyon más, mint a többi sziget.  Az egy hét alatt volt részünk tikkasztó hőségben, szeles időben, homokviharban, esőben és borús időben.
Első nap délután érkeztünk meg Corralejo-ba.  Az északi parton fekszik a Bristol Playa hotel, egy szeles parton, ami miatt kicsit meg is ijedtünk, hogy talán rosszul választottunk, de aztán később kiderült, jobb helyen nem is szállhattunk volna meg.  Ez a város fürdésre nem igazán alkalmas, mivel a strandjai kicsik és nem is szépek, túl közel vannak a forgalmas kikötőhöz.  Már első este egyértelművé vált, így még 6 órakor elmentünk a 4 km-re lévő dűnékhez.  Ott aztán az általunk annyira kedvelt ’senkiföldjén’ fürödtünk először.  Ez annyit jelent, hogy nincs tömeg, szinte alig fürdik valaki, mivel a hely nehezebben megközelíthető, vadabbak a hullámok és kicsit veszélyesebb a partszakasz.  Egészen 8 óráig ott voltunk, amíg a szél olyan erőssé nem vált, hogy ajánlatosabb volt a biztosabb szárazföldre visszatérni :)  Corralejo napközben csendes, éjszaka nyüzsgő város, rengeteg beülős, hangulatos ivóval, étteremmel és élő salsa-zenével az udvarokban.  A város egyik központi játszóterén még 10:30-kor is nyüzsögtek a gyerekek, az anyukák a padon pletyóztak, míg a férfiak söröztek vagy boroztak a közeli ivó teraszán.  Senki sem aggódott, hogy koszos lesz a gyerek ruhája, vagy hogy haza kéne menni lefeküdni.  Két utcával arrébb már nyüzsgött az éjszakai élet, karaokee bárok és boltok sora csábította a turistákat, zene szólt mindenhol.
Második nap az éjszaki parton indultunk el El Cotillo felé.  Itt nincs betonút, csak murvás és köves útfélék, melyen leginkább terepjáróval lehet jól közlekedni.  Mi egy kis Peugeot 207-el voltunk, amire bölcsen teljes biztosítást kötöttünk, így gond nélkül bukdácsoltunk vele a vulkanikus kövekkel, kisebb sziklákkal tűzdelt utakon, míg végre a szörfparadicsomokhoz értünk.  Eddig csak képen láttam, ahogy várnak a szörfösök a hullámokra. Élőben igazán lenyűgöző volt őket nézni, ahogy száguldoztak lefelé a hullámokon, vagy ahogy éppen jó nagyokat buktak.  Kezdett egyre inkább megjönni a kedvem a szörfözéshez :)  Corralejo és El Cotillo közötti szakasz fürdésre nem alkalmas, de szörfözésre tökéletes, így egész szörftelepek vannak lakókocsikkal.  Az út poros, homokos, kavicsos, rázkódós és szűk, igazi kihívás rajta vezetni.  A kitartó út után El Cotillo csodálatos azúrkék tengerpartján lehet egy jót fürdeni.  Utunk a strandolás után a szörfközpontba vezetett, ahol megtudtam, kezdőként egész megfizethető áron vehetek órákat.  Biztos voltam benne, hogy még szörfözni fogok, mielőtt hazatérünk :)
Harmadik nap a nyugati parthoz mentünk El Cotillo alatt egészen Ajuy-ig, ahol a magas falak szélén túráztunk.  A kilátás gyönyörű az óceánra, fekete homokos strandok és hatalmas hullámok jellemzik a nyugati részt.  A magas fennsíkról pazar látvány tárul a vulkánokra és dombokra.  Senkivel sem találkoztunk, olyan érzésünk volt, mintha a világ végén lennénk.  Az egész napos túrázás után újra megálltunk a dűnéknél az esti nagy hullámokban fürdeni.
Negyedik nap kissé borús volt az idő, így első célunk Fuerteventura fővárosa, Betancuria volt.  Ahogy a szerpentineken egyre feljebb jutottunk, hirtelen a hőmérséklet is esett kb. 10 fokot.  A felhők között autóztunk és esőben, a rossz időjárás miatt így nem láttunk semmit.   Ennek ellenére, több gazdátlan partot látogattunk meg Pajarán át Costa Calma-ig a délután folyamán.  Innen vissza kellett indulnunk, hogy ne maradjunk le a vacsoráról, de még megálltunk egy 30 percre a dűnéknél fürdeni :)
Ötödik nap egy hosszabb túrát terveztünk, hogy megnézzük Jandia híres strandjait, de a nap a végén egészen máshogy alakult.  Jandia egyik leghíresebb szakaszához autóztunk, Playa de Sotavento-hoz.  Ezen a parton a homok között megmarad a tengervíz és 'tavacskákat’ alakít ki, ezáltal változatossá és varázslatossá téve a strandot.  Ide érkeztünk meg délelőtt és egész napos fürdést terveztünk, azonban az egyetlen bódé ki volt bérelve a szörfösöknek és szinte nem lehetett megmozdulni a sok Kite-os és Windsurf rajongótól.   Egy jó óra sétálás és vízben gázolás után, térdig kavargó homokban mely tűként szúrta a lábszárunk, továbbálltunk.  Ennél jobb döntést nem is hozhattunk :)  Elautóztunk a sziget legdélebbi pontján lévő Faro de Jandia világítótoronyhoz.  Mindössze Morro Jable-ig van rendes út, utána murvás, korlát és aszfalt nélküli, kb 15 km hosszú út visz a sziget végéig.
Maximum sebesség amivel haladni lehet (rally autó hiányában) mindössze 50 km/h.  Az út során varázslatos kilátás nyílik a vad déli hullámokra, ahol olykor a szellő felkapja a vízcseppeket és kisebb víztölcséreket alkotva hurcolja a part felé a vizet.  Ilyen látványban még sosem volt részünk korábban.  A toronyhoz megérkezve a végtelen óceán tárul az ember szeme elé, a vöröses, kietlen, köves környezetről nekem a MadMax film jutott az eszembe.  Akár itt is forgathatták volna :)  Visszaúton tettünk egy kitérőt El Cofete felé, hogy megtekintsük az eldugott, fehér homokos partot.  Ez a szakasz a hegyen keresztül vezet, továbbra is aszfalt nélküli, csak homokos és kavicsos szerpentinen – más úton nem is megközelíthető.  A hely jellemzője, hogy a magas hegyen nem jut át a nyugati partok felől érkező felhőtömeg, így az megreked a hegy oldalán és a sziget északi és déli csücske felé tud csak oszladozni, távozni.  Ezáltal, a hegy keleti oldalán tűz a nap, míg a nyugati oldalán a felhőbe visz a szerpentin.  Mikor felfelé haladtunk és átértünk a hegyen, még az eső is zuhogott.  A hegy ormán olyan hatalmas szél fújt, hogy alig tudtunk kiszállni az autóból és nem viccelek, majdnem lefújt minket az útról.
Ezután megpillantottunk ’Sekiföldjét’, El Cofete partját.  Eredetileg akartunk itt fürdeni, de gyorsan lemondtunk róla.  Akinek szenvedélye a kincskeresés, itt garantáltan talál gyöngyszemeket, ugyanis a tenger mindenféle ’szemetet’, tárgyat pakol le ezen a parton.  Mi is találtunk pár nélküli halászcsizmától kezdve, kagylón át, halászhálóig, szinte mindent.  Nem lesz meglepő, ha leírom, hogy alig találkoztunk valakivel, amíg ott voltunk.  Mindezek ellenére, a vad tenger a kétszínű homokkal (fehér és fekete vulkanikus) nagyon is megfogott.  Nehezen indultunk haza, de 2,5 óra autókázásra voltunk a hoteltól.
Hatodik nap, csak Corralejo dűnéinél a parton töltöttük az időt és én lélekben készültem a másnapi szörfözésre… Ugyanis eldöntöttem, hogy nem várok tovább, kipróbálom :)
Hetedik nap, valóra vált az álmom.  Veszem a bátorságot, és azt írom, hogy szörföztem, mivel valóban sikerült (nem túl sokszor, de) siklanom a hullámokon.  A felejthetetlen élményeket, amiket szereztem, a következő bejegyzésben osztom meg.
Utolsó nap, szombaton már nem volt időnk fürdeni, csak elindultunk a reptér felé és kicsit fájó szívvel repültünk el a szigetről.
Fuerteventurán egyik legjobb nyaralásunkat töltöttük, minden napra tartogatott meglepetést a sziget, emellett rengeteget fürödtünk és sokszor csak bámultuk a sziget rejtett szépségeit.  Aki szereti a kihívásokkal teli, változatos és aktív nyaralást, nem fog csalódni, ha Fuerteventurát választja úticélnak.