2012. november 29., csütörtök

'Come with me to Rio...'

Csak nem sikerült időben felkelni… :)  Akár mennyire igyekeztünk, két órával később indultunk neki az aznapi túrának, mint terveztük.  Ez azonban egy cseppet sem zavart minket, mivel ránk telepedett valamilyen lazaság, nyugalom, és még 5 napunk maradt bejárjuk a várost.
Cristo Redentor
Előző este tanakodtunk, mivel menjünk a Megváltó Krisztus szobrához: helyi buszjárattal vagy taxival.  A korábban olvasott netes fórumok nem nagyon javasolták a helyi járatokat a megkérdőjelezhető biztonság miatt.  Valahogy a taxizás meg nem volt szimpatikus, a kényelmes közlekedés nem a mi stílusunk.  Naná, hogy bevállaltuk a buszt, már csak azért is, hogy kiderítsük, valóban olyan veszélyes-e a tömegközlekedés, mint ahogy azt eddig olvastuk.  Természetesen, az ég világon nem történt semmi, mintha Budapesten utazgattunk volna.  A buszmegálló pár száz méter sétára van a szállástól, így nem sokat kellett gyalogolnunk.  Hatalmas táblákon megtalálható minden úticél és az időpont a megállóban.  A buszjegy vásárlásának különös módjával találkoztunk: a sofőr fülkéje után van egy meglehetősen szűk forgókapu, melyen csak akkor lehet átjutni, ha a kedves utas kifizeti a jegy árát.  Jegyet egy dobogón csücsülő ellenőrnél kell fizetni.  Tört portugállal feltett kérdésemre kedvesen megerősítette, hogy hol kell átszállnunk a következő buszra, illetve leszállnunk a Corcovado lábánál.  (Legegyszerűbb: Copacabana-ról 583# busz Leblon-ig, onnan 584# Cosme Velho-hoz).  Ment minden, mint a karikacsapás.  Annyit még megjegyeznék, hogy egy kissé túlsúlyos embernek már komoly problémákat okozhat a forgóajtón átjutás.  Talán ez is az egyik oka lehet, hogy nem nagyon találkoztunk elhízott, túlsúlyos helyivel :)  Meggyötört, munkába készülő helyieken és millió turistán kívül nem láttunk semmi különlegeset.  Újabb netes riogatás dőlt meg.
A váró dekorációja
A Corcovado lábánál egy órát kellett várnunk a következő vasútra a hegy tetejéig, és természetesen megszomjaztam közben.  Két ásványvizet kértem és 100 reais-al kívántam fizetni, mire az eladó közölte velem, hogy akkor nem vehetem meg, mert ő ugyan nem fogad el nagy értékű pénzjegyet, csak aprót.  Kérdőn felvont szemöldökömre csak meghúzta a vállát és különösebben nem foglalkozott velem, csak visszatette a két vizet.  Még jó, hogy össze tudtuk vakarni a szükséges pár centet, különben szomjan maradtunk volna.  Végül megérkezett a járatunk, amivel felfelé indultunk a hegyre.  Néhány megálló után felszállt egy szambát játszó csoport a napi fizetésük begyűjtésére, de azért sikerült egy kicsit a hangulatot is felpezsdíteniük.
Vasút a Corcovado-ra
Néhány szakaszon kivételes látvány nyílt Rio egyes részeire, de közel sem volt fogható ahhoz a látványhoz, ami a Megváltó Krisztus szobortól tárult elénk.  Néhány lépcső után a szobor lábához értünk, ahol turisták zöme fekve, állva, alulról-felfelé, jobbról-balra készítették a facebook-fotók sorát.  Nekünk is sikerült néhányat csinálni, ahol nincs benne valakinek a keze, orra, lába.  Igen, én is post-oltam a facebook-ra :)  A látványhoz nincs mit hozzáfűzni, csak annyit, hogy a kilátás közel sem olyan, mint ahogy azt a képeken látni.  Talán a ’téli’ párás időszak lehet az oka, de az óceán nem volt azurkék, és a párás levegő miatt minden kicsit szürkének tűnt, ennek ellenére a kilátás minden pénzt megért.  Miközben vártunk a lefelé vivő vasútra, majmok szórakoztattak minket a vezetékeken rohangálva.  Itt is fellelhető az ’etető’ turista, aki minden energiát és maradék ételt bevetve addig igyekezett, míg egy-két falat erejéig sikerült lecsalogatni a majmokat.  Újabb facebook fotók készültek :)
Aki szórakoztatott minket miközben vártunk a vasútra
A kilátás
Valószínű nem vagyok egyedül ezzel a megállapítással, hogy szabadság alatt és jó helyeken csak úgy rohan az idő.  Már ebéd után jártunk bőven (2 óra körül) mikor leértünk a buszmegállóhoz.  Úgy ítéltük meg, hogy bőven belefér még egy nevezetesség, így elindultunk a Cukorsüveg hegy-hez.
A sofőrünk :)
A Come Velho-tól induló busz elvitt egy darabig (ha jól emlékszem 180#), majd utána az 511#, 512# vagy 107#-es busz visz a Teleférico megállóig.  A biztonság kedvéért megkérdeztük a sofőrt, jó buszra szállunk-e.   A vezető egy laza, vörös hajú, enyhén rokkernek öltözött, 50-55 körülő nő volt széles mosollyal és érződött rajta, erős dohányos.  Hihetetlen kedvességgel és határozottsággal válaszolgatott.  Ahogy bezárultak az ajtók, a mami Schumachert meghazudtoló módon startolt a lejtő tetejéről és nyomott egy busz rally-t addig, amíg le nem szálltunk.  Néhány turista elismerő ’whoo’-val díjazta, amikor egy íves balos kanyarba bedörrentett fékezés nélkül, mi több, még jó adag gázt is adott a még erősebb vezetés-élményért.  Felejthetetlen utunk volt, bírtuk a mami életkedvét és azt, ahogy fittyent hányt az utasokra, miközben csak kapcsolt fel-le és közben szólt a zene.  Még egy-két fotón sikerült is lekapni őt, hogy ne felejtsük el.
Pão de Açúcar
Az Urca hegy lábához érkezve újfent szaporán vert a szívem.  Annak a helynek a lábánál álltam, ahova anyukám mindig is vágyakozott.  Így váltja valóra a gyermek a szülő álmát.
A látvány itt is hasonló volt, de Rio egy olyan részére, amit nem mutogatnak vagy fényképeznek túl sokat.  Itt is találkoztunk rengeteg majommal és nagyot sétáltunk a hegyen található botanikus kertekben.  Arra is volt idő, hogy Ipanema papucsokat próbálgassak :)  Természetesen itt is – mint több helyen a városban – be lehetett volna fizetni helikopteres városnézésre, ami sajnos kimaradt, mivel előre nem foglaltunk időpontot.
Mivel kezdett sötétedni, buszt kerestünk hazafelé.  A következő busz elvileg vitt volna minket a Copacabana-ra, de elszámoltuk magunkat a megállókkal és jóval előbb szálltunk le, mint kellett volna.  Először azt se tudtuk, hol vagyunk, mivel nem volt nálunk normális térkép (mily felelőtlenek…), csak valami képes-rajzos térkép-utánzat.  Kisebb szóváltás után a párommal, irányba álltunk és jó 30 percet gyalogoltunk hazáig.  Igazából, még élveztük is, csak azt nem, hogy elment az idő és nem tudtunk már strandolni.
Sötétedés után nekivágtunk az esti Rio-nak és valami jó éttermet igyekeztünk találni.  Egy kellemes sétára a hoteltől találtunk egy Galeto nevű éttermet, ami már első látásra megtetszett.  Olyan Caipirinha-t szolgáltak fel, amit előtte még sose kaptam: nem csak kétszer nagyobb volt, de kedvemre való volt az ízesítése.  Igen, ütött is :)  Kétszemélyes, igazi brazil módon elkészített kakast kértünk az elmaradhatatlan rizzsel és feijão-val.  Legalább 2,5 órát ücsörögtünk a nyitott ablak mellett, az utcai nyüzsgést hallgatva, beszélgetve, közben lecsúszott a Caipirinha is.  Kicsit vigyorogva indultunk haza, és az esti sétát a parton másnapra toltuk el.  Egy napra ez a sok élmény bőven elég volt.